CSIA level one en 2 dagen training bij Cypress - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Paul Rhebergen - WaarBenJij.nu CSIA level one en 2 dagen training bij Cypress - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Paul Rhebergen - WaarBenJij.nu

CSIA level one en 2 dagen training bij Cypress

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

05 December 2011 | Canada, Vancouver

Maandag was het dan zover de start van mijn CSIA level one.De Canadese methode heeft 4 levels. Level 3 en 4 is voor de echte pro’s en mensen die er echt een carriere van maken. Level 1 is een introductie in de methode en techniek en het is de bedoeling dat je hierna les kan geven aan totale beginners tot aan gevorderde skieers. Om te slagen moet je ski techniek op een bepaald basis niveau zijn. Specifiek wordt er gekeken naar de 5 skills: Stance and Balance, Timing and Coordination, Pivoting, Edging, en Pressure control. Verder word je beoordeeld op de manier waarop je lesgeeft. Je moet laten zien dat je technisch begrip hebt van de mechanismes achter skieen, een individuele aanpak hanteren voor leerlingen in je groep en een stukje ‘guest service’ tonen.

Dag 1:Maandag was de eerste dag van de cursus en ik had onder aan de village gondola afgesproken met Nick(de Fransman die ik met het liften had ontmoet). Eenmaal in de roundhouse lodge wat administratieve dingen afgehandeld en we konden zelf wat skieen tot 9.30. Er waren ongeveer 19 deelnemers denk ik en we warden in 3 groepen ingedeeld. Ik zat niet bij eerdere bekenden, maar het was een hele leuke en diverse groep. David (tsjechie), David (UK), Jamie (UK), Jochen (Duitsland), Jess (Australia), Frederico (Italie) en Ikzelf natuurlijk. Landon was de course conductor voor de eerste 2 dagen en een prima kerel. We hebben voornamelijk aan onze eigen ski skills gewerkt en ook een paar videos van onzelf geanalyseerd. Toch wel even apart als je naar beelden van jezelf moet kijken en ziet wat je allemaal fout doet. Al met al een lekker dagje skieen en nog helemaal niet super zwaar of vervelend met veel kritiek.

Dag2: ‘s ochtens vroeg opgestaan en met David de tsjech een paar rondjes geskied. Toch wel respect voor hem, want hij heeft voor 40$ behoorlijke schoenen gekocht en voor 50$ wat oudere atomic skis. Verder heeft hij voor de cursus 1 dag geskied en dat heeft hij geregeld door omhoog te lopen naar het mid station van de Gondola. Vanaf daar controleren ze niet echt meer op lift kaarten dus op die manier heeft hij 72$ bespaard. Je doet er wel een uur over om op mid station te komen, zonder pauze’s. Verder op dag 2 weer gewerkt aan de eigen ski skills en was eigenlijk gewoon weer een lekker dagje. Landon had niet gek veel kritiek en ik heb het idee dat het skieen op zich voldoende moet zijn voor me level een. Eigenlijk weer gewoon een lekkere dag skieen en gebruik maken van de tips die je krijgt om beter te worden. De volgende dag krijgen we nieuwe conductors. 1 heel ervaren man en 1 van 27 die voor het eerst meeloopt bij een level 1 course.

Dag3:Weer samen met David wat geskied vroeg in de ochtend en hij woont in een huis met Gianni een skileraar die nog wel wat tips wilde geven, altijd handig. Kennis gemaakt met Terry en Ian, de course conductors voor de laatste 2 dagen. Aardige gasten en ook nu gaat alles weer heel soepel. De Canadese lesmethode gaat heel erg uit van een positieve benadering en het is duidelijk dat ze ook bij het begeleiden van deze level one course daar gebruik van maken. Ze bekijken onze ski techniek en geven wat tips en verder oefenen we met les geven. Het de de bedoeling dat we het 6 stappen plan daarbij hanteren. Asses Student, Consider terrain, Asses basic competencies, Develop skills, Evaluate progress en als laatste Guided mileage. Het is toch wel even wennen als je ineens aan de andere kant van het lesgeven staat, maar Terry en Ian staan altijd klaar om tips te geven en het gaat eigenlijk best goed allemaal.

Dag 4: Toch wel een beetje ‘judgement day’, maar Terry zorgt er wel weer voor dat iedereen op zijn gemak is en vertelt dat het een dag is als alle anderen en dat ze hun oordeel baseren op alle 4 de dagen en niet alleen deze dag. We doen vandaag weer een rondje waarbij ze naar onze ski skills kijken, daarna moest iedereen weer een paar keer lesgeven. Ik heb 3x wat gedaan. Eerst een stukje voor echte beginners waarbij je ze leert stoppen, daarna een groep begeleid naar een stuk op de piste en ten slotte een lesje ‘snow plow’. Alles ging vrij vlotjes, dus ‘no worries’. David had het wat moeilijker en had maar 1x wat gedaan en dat ging niet heel soepel, omdat zijn Engels nog niet zo goed is. Dus dat zou nog spannend worden. We stopten eerder deze dag en om 4 uur zouden we de uitslag krijgen. Ik heb samen met Jamie, David en Jochen de hele middag nog lekker geskied. Aan het eind van de dag toch wel spannend voor de uitslag. Van de 19 waren er 3 niet geslaagd en van onze groep was dat Frederico. Toch wel balen, want een prima kerel. Hij had alleen de pech dat hij echt een skieer is die op zijn eigen gevoel skied en daarbij niet alle normen uit het boekje laat zien. Hierna met een groepje even een paar pilsjes gedronken om het te vieren, whoehoe was echt gezellig. Toch wel jammer dat ik uit Whistler weg ga moet ik zeggen, want echt wel een paar leuke mensen ontmoet hier. Ik heb in ieder geval wel 3 plaatsen waar ik zou kunnen slapen als ik een paar dagen naar Whistler ga nu :-)

Als ik terug kom zijn de huisgenoten uit het appartement al naar hun nieuwe onderkomen gegaan, het is 1 december en we hadden tot 30 november. Toch wel gek als er niemand meer is, maar ik ga nog even lekker relaxen in de hot tub en vieren dat ik als enige uit de groep ook wat level 2 competenties had gescoord bij het skieen. Met name het edging door middel van angulation en inclination werd gewaardeerd door Terry. Voor het lesgeven had ik alle punten gescoord die je kon halen, dus dat was ook mooi. Verder kijg ik nog wat tips voor verdere ontwikkeling mee.

De volgende dag (2 december) de Greyhound gepakt naar Vancouver en weer bij Gavin langs gegaan. Ik kan daar weer even blijven todat ik weer accomodatie heb gevonden in Vancouver, super aardig weer! De dag daarna vroeg op voor training bij Cypress. Er zou 1 dag theorie en 1 dag op de sneeuw zijn, maar ik wist niet welke wanneer was, dus daar stond ik dan in mijn skikleren op de eerste dag bij de theorie, lol. Anyway we worden dood gegooid met power points en luisteren vooral. Wel grappig dat de eerste chick die een verhaaltje doet het raar vind dat de zaal niet meer interactief meedoet nadat zij eerst 30 minuten aan het woord is geweest. Maar goed ik ben hier niet om te helpen met personeelstraining of wat dan ook, dus ga erook niks over zeggen. We krijgen een heel veiligheidsprotocol mee van wat te doen bij ongelukken, kind kwijt etc. Ze nemen het allemaal heel serieus en je mag geen leerlingen meenemen over een zwarte piste die onder een stoeltjeslift gaat, want als er dan iemand valt en zich blesseert dan zien ze daar ook een skileraar bij staan en dat is slechte reclame. Wel leuk is dat iemand van ski patrol vertelt over lawines en alles daaomheen en daar kwam ik iets bekends tegen. Een ‘tree well’ daar was ik dus ook ingevallen toen ik met Gavin had geskied, lol (hier wilde ik een wiki link plaatsen, maar dat doe ik Marieke niet aan). Krijg wel meer inzicht in wat zij allemaal doen en respect voor hun. Zwaar en gevaarlijk werk en niet alleen maar ‘the pow’ skieen.

De dag daarna op de sneeuw krijgen we training over hoe les te geven bij Cypress en wat veilge punten zijn om te stoppen met een klas op welke pistes etc. De vrouw die dit doet heb ik dus total geen klik mee en om eerlijk te zijn doet ze mee een beetje denken aan de enige juf van de basischool waar ik total geen band mee had. Ze behandelt ons echt een beetje als kleine kinderen en dit was dus niet echt een chill dagje skieen. Om even een voorbeeldje te geven. We moesten doen alsof we kleine kinderen in de stoeltjeslift gingen nemen en ik zou 1 iemand mee nemen... en haar blijkt achteraf. Totaal niet duidelijk gecommuniceerd, ik had ook echt op geen enkel moment tegen haar gezegd dat ze ook mee moest dus ze had even kunnen zeggen: ‘ begrijp je dat ik ook mee moet’? maar nee hoor, om vervolgens eenmaal boven lekker te gaan preken over een kind dat je achter laat in de rij van de lift. Naja whatever echt even op me tong bijten om hier niet tegenin te gaan. De verdere dag het spelletje maar weer meegespeeld en gelukkig ga ik als het goed is niet met haar werken.

Morgen (Dinsdag) ga ik even voor mezelf skieen, nog wat formulieren invullen en even de hele berg goed verkennen zodat ik als ik ga werken echt goed voorbereid ben. Wat dat betreft is het wel een nadeel dat ik de cursus in Whistler heb gedaan, maar ik zou de mooie momenten van die cursus voor geen goud inruilen dus toch blij dat ik dat gewoon daar gedaan heb. Ik heb nog geen idee wanneer ik echt kan beginnen, maar krijg als het goed is wel betaald voor de trainingsdagen.

Heb er zin in om te gaan werken, maar het is toch allemaal moeilijker dan ik verwacht had. Je moet echt heel goed je eigen ‘butt coveren’(CYA) hier, want ze zien om elke hoek een mogelijke rechtzaak. Dus zal ook nog even wat veiligheidsprotocollen uit me hoofd gaan leren, zodat ik in ieder geval niet nalatig of wat dan ook ben. En je moet er natuurlijk niet aan denken dat je een kind kwijt raakt op de berg dus op zich natuurlijk logisch allemaal :)

Thanks voor alle leuke reacties weer en ik zal weer updaten als ik de eerste (echte) werkdagen werk achter de rug heb! Cheers Paulie

  • 06 December 2011 - 06:50

    Anne:

    first! je had geen kritiek gekregen op je europese manier van skieen? :P Nee maar super goed bezig Paulie! Maar volgens mij heb je dat ook al wel bijpassend gevierd ;) Heb je al nieuwe huisvesting gehosseld? Wel goed dat jullie ook sneeuwtrainign kregen over de lawines, toch niet geheel onbelangrijk.Succes met de eerste werkdagen en tot skyp! xxx

  • 06 December 2011 - 09:31

    Jesserennasser:

    Lekker bezig Paulus, klinkt als een mooie ervaring allemaal! De groenteee

  • 06 December 2011 - 16:49

    Marieke:

    Ja, een kind achterlaten bij de lift, dat
    DOE je toch niet? Gelukkig was dit een pseudo juf H.....dan kan het wel. Ben nieuwsgierig naar je eerst echte lessen. Kan je ook nog intussen level II erbij halen? Zit er volgens mij wel in...Tot horens/mails

  • 06 December 2011 - 16:58

    Anne:

    btw, cya, COVER YOUR ASSSSssss

  • 06 December 2011 - 21:38

    Jelle:

    Geniet nog even van het vrij skieen, straks heb je allemaal van die koters achter je aan ;)

    We skypen binnenkort even! :)

  • 06 December 2011 - 21:47

    Gertjan:

    hoi Paulus, het is allemaal niet niks wat je daar doet. En een hoop leuke mensen, leuk! Die Tjechen zijn zo gek nog niet met slim inkopen, en is ook wel een bikkel om zo boven te komen. Als ik liftuitbater was zou ik er ook nog respect voor hebben denk ik. Ik ben benieuwd hoe je eerste werkdagen zullen zijn. Groetjes, gj

  • 10 December 2011 - 20:17

    Oma:

    Heb je het naar je zin? en heb je al skiles gegeven? Wij hebben net sinterklaas gevierd. Nu ga ik nog wat drinken en dan ga ik weer naar huis.
    Groeten van oma en dat het allemaal goed gaat!

  • 12 December 2011 - 11:35

    Merit Ma:

    He Paul,

    Ziet er allemaal ontzettend leuk uit! Nou nog even afwachten of het lesgeven ook echt zo leuk is als het lijkt... (vast wel), ik weet in iedergeval wie mij volgend jaar skiles mag geven... :P

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Paul

Skiing the Pow Pow in Canada

Actief sinds 14 Okt. 2011
Verslag gelezen: 2235
Totaal aantal bezoekers 22294

Voorgaande reizen:

01 November 2011 - 08 Mei 2012

Working Holiday Canada

Landen bezocht: